FASCIA

En fascia är en fibrös bindvävshinna (tänk det vita och trådiga på en köttbit) som håller allting på plats i kroppen! Utan fascian så skulle musklerna bara vara som en oformlig lös köttfärs…

Vår fascia har stor betydelse för kroppens funktion, vår hållning och vårt åldrande!
Den sträcker sig från topp till tå och går från ytlig till djup i ett avancerat nätverk. Fascian omsluter allt i kroppen; muskler, skelett, leder, organ, nerver, artärer, vener och celler… Till exempel så går ofta blodkärl och nerver som leder ut i extremiteterna längs de olika fasciorna.

Fascia benämns olika beroende på var de sitter och hur de är utformade. Fasciornas form och tjocklek varierar; vanligen är de väldigt tunna och kan ses som en färstärkning av musklernas bindvävslager. I extremiterna kan de istället vara som tjocka band. Vissa fascior arbetar även som muskelfästen och liknar tjocka kraftiga senor. Ofta skiljer man mellan ytliga och djupa fascior; den ytliga fascian är bindvävslager som förbinder hud med kroppens mjukdelar medan muskelfascior kallas för djup fascia.


Fascia är uppbyggt av bland annat:

  • Kollagen:
    Vävnandernas lim som håller ihop bindväven. Vid stigande ålder så tappar vi alltmer kollagen. Kollagenet är byggt av proteiner och ihopbuntade till olika typer av fibrer som ger stadga form och stabilitet. Kollagenet är viktigt för hud, hår, naglar, muskler, leder och fascia.
  • Fibroblaster:
    Fascian består även av fibroblaster som är celler som utsöndrar kollagenproteiner. Vid stretch eller tryck på dessa så kan de fördubbla sin produktion.
  • Elastin:
    Elastin låter kroppen återta sin ursprungliga form efter töjning och just elastin är också något man ofta pratar om i hudvård och som minskar vid stigande ålder. Elastinet tillsammans med kollagenet ger även huden en fin ”plumpighet”
  • Fascians glidlager:
    Innehåller bl a proteoglycans och hyaluronsyra. Stimulering av fascian ger en ökad volym till de vätskefyllda glidlagren.

Frisk vs ”sjuk” fascia


En frisk fascia är fuktig, glatt och underlättar glidrörelse mellan musklerna. Fascian är viktig för varje liten muskelrörelse men arbetar konstant, även när vi är stilla då fascian används till imunförsvaret. Efter att vi har sovit eller när vi varit stilla en tid så ”klibbar fascian ihop” och då kan vi få problem. En fascia som inte fungerar optimalt bildar en ond cirkel; inflammation skapas, flödet av vätska och vårt imunförsvar påverkas vilket ger värk och gör det svårare för vila och återhämtning.


Problem med fascian:

Det finns olika faser av en fascia som inte fungerar optimalt; alltifrån allmän stelhet och spänningshuvudvärk till kronisk smärta och känslan av att ”man har prövat allt”.

  • stelhet
  • smärta
  • kramper
  • sämre rörlighet
  • dålig cirkulation
  • dålig lyster & glow i huden
  • nedsatt nervsystem där nervernas signaler fungerar sämre
  • låsningar i leder
  • kronisk inflammation
  • kronisk trötthet
  • spänningshuvudvärk
  • migrän & kronisk migrän
  • käkproblem
  • Crohn´s
  • övervikt
  • dåligt fungerande hjärt-& kärlsystem
  • fibromyalgi
  • trögt lymfsystem
  • lipödem
  • svullnad
  • celluliter
  • felaktig hållning
  • knäproblem
  • plantar fascitis
  • artrit
  • restless legs
  • skolios
  • gamnacke
  • hälsporrar
  • tennisarmbåge
  • löparknä
  • degenerativa diskar

Det är viktigt att behandla fascian och inte bara muskler eller leder under en behandling; många går på flera massage-, naprapat- och kiropraktorbehandlingar utan att bli bra. Utan att också behandla fascian så kommer fascian hela tiden att dra tillbaks leder-& muskler i det felaktiga läget.

Har du en frisk fascia har du bra immunförsvar, är rörlig, normalviktig, har ett väl fungerande lymf-, muskel-, och nervsystem, du har väl fungerande hjärta och kärl och upplever ingen smärta. Fascian har en stor betydelse för vår balans, hållning, koordination samt överför stötar till större områden av kroppen för att undvika överbelastning. Vi kan påverka vår fascia bl a genom behandlingar, kost, livsstil, träning och motion.